manifesto diziler kitaplar yazarlar kategoriler arama iletişim
     
 
 
diziler
edebiyat
şiir
sinema
inceleme

yeni çıkanlar
BİR YADİGAR EJDER KİTABI - Erhan Tuncer
UZAYDA PİKNİK - Arkadi ve Boris Ştrugatski
KİRAZ MEVSİMİ ve SİNEMA BİLETİ - Hakan Savaş

çok satanlar
ENDOKTRİNASYON VE TÜRKİYE'DE TOPLUM MÜHENDİSLİĞİ - Serdar Kaya
POSTMODERNİZM - Fredric Jameson
YENİ KARA FİLMLER - Selda Tan Özdemir

yayın programı
NİRENGİ KİTAP'TAN ÇAĞRI> - TÜRK SİNEMASI ARAŞTIRMALARI
RETHINKING THE QUR'AN Towards a Humanistic Hermeneutic - Nasr Hamid Ebu Zeyd
READING THE BOSS: Interdisciplinary Approaches to the Works of Bruce Springsteen - Roxanne Harde (Editor), Duncan A. Campbell (Editor)

 
 

 
KÜL ÖYKÜ GAZETESİ, 2008-09-01

SİNEMASAL DERGİSİNDEN SEÇME YAZILAR

Sinemasal yazılar kitap fikri nerden çıktı?

BURAK BAKIR:Aslında uzun zamandır, Sinemasal’da çıkmış olan tüm yazıları internet ortamına aktarmayı düşünüyorduk. Ama bu hep ileri bir tarihe ertelendi. Nirengi yayınları, Sinemasal’dan seçme yazılar fikrini ortaya atınca, sanal ortamdansa ele avuca gelen bir kitap fikri daha hoş geldi ve 1. Cildini çıkarmayı başardık. Şimdi, muhtemelen önümüzdeki sonbahar ya da kış ayları içinde, İkinci cildini de basıp, hemen hemen Sinemasal’da yer almış bütün yazıları iki cilde toparlamış olacağız.

Sinemasal dergisi ülkemiz sinema ortamına önemli katkılarda bulundu şu an ne durumda tekrardan çıkacak mı?

B.B En son Mart 2006’da çıkartmıştık, aradan iki yıldan fazla zaman geçmiş. Derginin sorunu basım ve dağıtım aşamasındaydı, bu sorun hala sürüyor görünüyor. Eğer dergi gene düzgün bir biçimde dağıtılmayacaksa, çıkartmayı anlamsız buluyoruz. Bazı girişimlerimiz oldu, bunlardan cevap bekliyoruz şu anda. Olumlu gelişmeler olursa, en erken, 2009 yılının başında tekrardan çıkarmaya başlayabiliriz. Ama henüz kesinleşmiş bir durum yok.

Tekrar kitaba dönecek olursak. Kitaptaki makalelerin seçiminde neleri dikkate aldınız Sinemasal’ın toplu bir resmini mi çekmeye çalıştınız?

B.B Genelde, kitabın başlığından da anlaşılacağı üzere, yazılar sinemanın ideolojik, politik boyutuyla ve sinema kuramıyla - eleştirisiyle ilgili yazılar. Ancak bu zaten Sinemasal’ın genel tavrıydı. Dergide yayınlana yazıların neredeyse hiç birinde, bir filme sadece basit bir beğeni nesnesiymiş gibi yaklaşılmadı. Bu yüzden, biraz akademik bir dergi gibi göründü. 1. Ciltte Sinemasal’ın bu tavrını net bir biçimde vurgulamak istedik. Sinemanın sadece kültürel değil, ekonomik, politik, toplumsal yönlerini de göstermeye çalıştığımızı düşünüyorum. Ama yeterli mi derseniz, kesinlikle değil; daha yolun çok başındayız.

Yayınlanan yazılar bakıldığında genel olarak hepsi sinemanın ideolojik olduğunu söyleyen bir yapıda. Bu yazılar Türk okuyucusuna ne verecek?

B.B Öncelikle Türkiye’deki okuyucuya ne verecek demeyi tercih ederim. İkincisi de bizim ne yapmak istediğimiz kadar, okuyucunun da ne almak istediği önemli. Niye o filmi değil de bir başkasını izlediğiniz ya da diyelim bir Godard filminden “sıkılırken”, Hollywood filmlerinde iyi vakit geçirdiğiniz, basite alınabilecek bir beğeni meselesi değildir. İçinde yaşadığınız toplumun, dünyanın kendisiyle bağlantılı bir durumdur. 300 Spartalı filminin dolu salonları ile bugünkü Bağdat arasında bir adımlık mesafe vardır. Ama bu adımı doğrudan atamazsınız. Burası ideoloji probleminin doğduğu yer ve bunun üzerine ciddi kafa patlatmak gerekiyor. Aynı durum toplumsal yaşamın ya da yaşadığımız dünyanın farklı alanları içinde geçerlidir. Cinsel kimlikler, kadın sorunu, faşizm, emperyalizm, toplumsal zihniyet gibi. Türkiye’deki ya da başka yerlerdeki okur, kendi hayatı hakkında ne kadar söz sahibiyse ve bunun için ne kadar mücadele ediyorsa, okudukları hakkında da o kadar söz sahibi olacaktır diye düşünüyorum.


Türk sineması ile ilgili bir bölüm bulunmuyor bunun nedeni ne? Kitabın ikinci cildinde bu konuyla ilgili bir çalışmanız olacak mı?

B.B Türkiye sineması ile ilgili çıkmış olan yazıları toplu olarak ikinci cilde bıraktık. Özeli bir nedeni yoktu. İlk etapta, bu konuda yazmış olan bazı arkadaşlarımıza ulaşamadık ve onlardan böyle bir seçki için onay alamadık. Kitabı da bu yüzden ertelemek istemedik. Ancak şunu da söylemek gerekir ki, Türkiye’de filmler çekiliyor olması bir Türkiye sinemasının var olduğunun göstergesi değildir. Şu anda hakkında söz edebileceğimiz, gerçek anlamda bir Türkiye sineması yok. Türkiye’de filmler çeken yönetmenler var. Bu durum ister istemez, yazılan yazılara da yansıyor.

Ülkemizde sinema yayıncılığı hakkında ne düşünüyorsunuz?

B.B Türkiye’de bir sinema yayıncılığı yok. Sinema alanına yönelik olarak dünyada yazılmış en temel metinler bile daha Türkçe’de bulunmuyor. Ders notu ya da seminer ödevi gibi metinler, sinema kitabıymış gibi basılıyor. Hem çok eksikler hem de yalan yanlış şeylerle dolular. Sinema alanını ciddiye alması gereken yayınevlerine ihtiyaç var. Daha Yeni Gerçekçilik gibi, sinema tarihinin belki de en önemli akımı hakkında, Türkçe’de ciddiye alabileceğimiz tek bir kitap yok. Bu örnek tek başına bence durumu açıklıyor.

İlginiz için teşekkür ederim. İyi çalışmalar diliyorum.



Sinema İdeoloji Politika Sinemasal Yazılar 1, 416 sayfa, nirengi kitap, Ankara

 
 
 
   
İLGİLİ KİTAPLAR

Nirengi Kitap, Sinemasal'dan seçme yazıların birinci cildini kıvançla sunar.
İşte Türkiye'in en ağır sinema dergisinin birikimi: Daha önce yayımlanmamış, yayımlandığında ise çok bepenilen, aranan -büyük ihtimalle çevrede fotokopileri dolaşan- makaleleriyle şu an elinizde.
Fotokopi kalabalığı istemeyen, "elimin altında kitap olsun" diyen herkese...

devamı...
   
İLGİLİ KİŞİLER

Sali Saliji

.

devamı...
   

Yörükhan Ünal

.

devamı...
   

Burak Bakır

.

devamı...
   
 
kategoriler
bilimkurgu
din
felsefe
göstergebilim
kadın çalışmaları
edebiyat
| tüm kategoriler
 

eleştiri / tanıtım
ÜÇÜNCÜ ADAMLARA SELAM OLSUN!
2014-11-09
“SİNEMA BİR GEÇİŞ DÖNEMİ YAŞIYOR”
2013-02-01
MANDALİNA KABUĞUNUN KOKUSU FİLM ELEŞTİRİSİ İÇİN ÖLÇÜT OLUR MU?
2013-02-01
YÜZEYDEN DERİNE: FİLDİŞİ KUYU ÜZERİNE
2012-08-02
KARA FİLMLER, MODERN DÜNYANIN DERİN GÖLGELERİ
2012-07-02
FİLDİŞİ KULE DEĞİL, FİLDİŞİ KUYU!
2012-07-02